ZÁKLADNÍ ŠKOLA

ŠKOLNÍ JÍDELNA

MATEŘSKÁ ŠKOLA

Žáci 1. až 3. ročníku dnes objevovali přirozené znaky podzimu v naší přírodě. Zatímco prvňáci pečlivě četli informace z obrázků a učili se pojmenovávat jednotlivé znaky podzimu, druháci a třeťáci již posuzovali texty opřené o vlastní zkušenosti a pozorování z okolní přírody. Třeťáci pak své vědomosti rozšiřovali o teoretické znalosti týkající se podzimu – zakotvení této části roku do kalendáře i vliv oběhu Země kolem Slunce.

Bylo radostné sledovat, jak starší žáci provázeli mladší spolužáky, s jakou pečlivostí a trpělivostí jim vysvětlovali jednotlivé informace. Prvňáci zase s velkou důvěrou předávali, co se naučili, a s pomocí nelineárních textů přispívali k diskusi ve skupinách. Tento den nejenže prohloubil znalosti žáků o podzimu, ale také ukázal, jak důležité jsou vzájemná podpora a spolupráce ve skupině.

Žáci 4. a 5. ročníku naší školy se učí dovednosti, které jsou klíčové nejen pro školní úspěch, ale i pro život – komunikaci, diskusi, argumentaci, prezentaci, plánování a naslouchání. Na pozadí těchto dovedností se společně vydávají na cestu objevování krás a zajímavostí Plzeňského kraje.

V hodinách pracují s různými zdroji informací – od knih a textů po moderní technologie. Žáci si nejen osvojují čtení s porozuměním, ale učí se také kriticky posuzovat a ověřovat informace, které najdou na internetu. Diskutují, argumentují a prezentují svá zjištění o poloze, povrchu, vodstvu, městech a dalších zajímavostech našeho kraje.

Zároveň si v praxi procvičují týmovou spolupráci a schopnost efektivně komunikovat. Žáci společně plánují projekty, rozdělují si úkoly a učí se naslouchat názorům druhých, což podporuje jejich sociální a komunikační dovednosti.

Díky tomuto přístupu se nejenom učí důležité informace o Plzeňském kraji, ale také rozvíjejí schopnosti, které jim budou užitečné po celý život.

Žáci naší školy prožili den plný radosti a objevování přírody, když se aktivně zapojili do podpory našich lesů. Ve spolupráci s MAS Český les jsme společně vysadili nový smrkový les u obce Milavče. Atmosféra byla po celý den skvělá – příroda a nadšení dětí přispěly k tomu, že práce na čerstvém vzduchu byla pro všechny příjemná a obohacující.

Lesník, který nás celým procesem provázel, nám vysvětlil, jak se les tvoří a jak je důležité o něj pravidelně pečovat. Dozvěděli jsme se, že les poskytuje úkryt pro nespočet živočichů, čistí vzduch, zadržuje vodu v krajině a chrání půdu před erozí. Zjistili jsme také, jaké hrozby lesům číhají, například kůrovec, neudržované hospodaření nebo klimatické změny.

Po práci v lese jsme cestou zpět zažili další překvapení – setkali jsme se s koněm, což nadchlo zejména mladší žáky. Houby. které jsme cestou zpět viděli nás nenechali v klidu. Den jsme završili obeznámením se s historií Milavečských mohyl a vnořením se do života pravěkých lidí, což celému dni dodalo další rozměr plný poznání.

Na naší škole se pravidelně každý čtvrtek odpoledne scházejí děti z mateřské školy a mladší žáci, aby společně objevovali kouzla dramatického umění v dramatickém kroužku. Tato setkání jsou plná radosti a objevování, kdy děti mají možnost dramatizovat různé situace, zkoušet si různé role a rozvíjet svou fantazii.

Díky dramatizaci se děti učí lépe vyjadřovat, pracovat s emocemi a spolupracovat ve skupině. Každé setkání přináší nové výzvy a zábavu, ať už se jedná o ztvárňování pohádkových postav, improvizaci na určité téma nebo přípravu malých divadelních scének. Děti si tyto odpolední aktivity velmi užívají a těší se na každé další společné setkání, kde mohou rozvíjet své herecké schopnosti a užít si legraci s kamarády.

Slunečné podzimní ráno nám na ZŠ otevřelo den věnovaný svatému Václavu. Ve spolupráci, a s důrazem na bezpečné prostředí, se žáci od 1. do 5. ročníku rozdělili do smíšených skupin, ve kterých společně procházeli jednotlivá centra aktivit.

Celý den byl zaměřen nejen na pochopení historického základu svátku sv. Václava, ale také na procvičení dovedností, které vycházejí z našeho školního vzdělávacího programu. Začali jsme brainstormingovou aktivitou „těkej-štronzo-dvojice“, ve které žáci sdíleli své myšlenky a nápady.

Následovala řada rozmanitých úkolů – procvičovali jsme numerické výpočty, které nám pomohly složit obrázky související s tématem. Dále žáci odhalovali dějovou i časovou posloupnost a hledali souvislosti v textech. Při společném čtení dalšího textu procvičovali shrnování a tvorbu otázek a na základě porozumění textu vypracovali odpovědi na otázky ověřující pochopení, hledání souvislostí i podporující názorovou diskusi ve skupině. Žáci měli také příležitost porovnávat různé interpretace vizuálních zobrazení ze kterých vycházeli jako se zdrojem inspirace pro svá výtvarná díla. Nechyběl ani Svatováclavský chorál.

Na závěr dne se všichni žáci ponořili do pisatelských aktivit. Starší žáci psali dopisy sv. Václavovi nebo tvořili životabásně, zatímco se naši prvňáčci zapojili pomocí obrázků, ve kterých reflektovali, co se během dne naučili.

Celý den byl naplněn spoluprací, kreativitou a učením se v bezpečné a podporující atmosféře.