ZÁKLADNÍ ŠKOLA

ŠKOLNÍ JÍDELNA

MATEŘSKÁ ŠKOLA

Na naší škole věříme, že učení by mělo dávat smysl – a co dává větší smysl než příběh? Naši žáci se právě teď věnují různým tématům: čtvrťáci objevují svět starých českých pověstí, zatímco páťáci zkoumají život a odkaz Jana Amose Komenského. Přestože se jejich učivo liší, ve třídách to žije společným učením a sdílením.

Děti si mezi sebou předávají své nápady, strategie a způsoby, jak se učit efektivně a s radostí. Vzniká tak pestrá mozaika myšlenek, inspirací i spolupráce napříč ročníky. Mladší se učí od starších – a někdy i naopak. Učí se v příbězích a zároveň tvoří příběh svůj vlastní – příběh školy, kde spolupráce a vzájemná pomoc nejsou jen slova, ale každodenní realita.

Společně rosteme. Společně se učíme. A společně ukazujeme, že když se učíme jeden od druhého, všechno dává větší smysl.

Naše malotřídní škola zažila nevšední den plný poznání. Díky podpoře Místní akční skupiny (MAS) Český les k nám zavítala paní lektorka, která dětem trpělivě odhalovala taje finanční gramotnosti. Již od prvních okamžiků bylo patrné, že si získala pozornost žáků.

Paní lektorka přinesla do výuky zajímavé příklady ze skutečného života, které dětem přiblížily základní principy hospodaření s penězi. Společně jsme se zamýšleli nad tím, jak správně nakládat s kapesným, proč je důležité spořit a jak rozpoznat výhodné nabídky od těch nevýhodných. Žáci se aktivně zapojovali do diskuse a pokládali otázky, na které paní lektorka ochotně odpovídala.

Velmi zábavnou a poučnou částí programu byla simulace rodinného rozpočtu, kde si děti vyzkoušely plánování výdajů a příjmů. Skrze praktické úkoly si uvědomily, že i malé každodenní výdaje mohou mít velký dopad na celkové hospodaření rodiny.

Celé setkání bylo nejen přínosné, ale i velmi inspirativní. Děti odcházely s novými znalostmi, které jim pomohou lépe se orientovat ve světě financí. Jsme vděční MAS Český les za tuto příležitost a těšíme se na další zajímavé vzdělávací programy, které přispějí k rozvoji našich žáků.

Dnes jsme se s našimi žáky 1.–3. ročníku vydali na dobrodružnou cestu za poznáním zdravého životního stylu. Po úvodním zkoumání toho, co všechno zdravý životní styl zahrnuje, jsme se tento týden zaměřili na konkrétní aktivity a situační učení. Děti měly možnost zapojit se do dramatizace situací, které mohou ohrozit naše zdraví – ať už šlo o energetické nápoje, nedostatek spánku či návykové látky a další. Skrze tyto scénky si žáci nejen zahráli, ale také přemýšleli, jaké rozhodnutí by v dané situaci bylo správné.

Ve druhé části jsme se zaměřili na objevování skrytých informací o potravinách. Žáci se seznámili s tabulkami výživových hodnot na obalech výrobků. Po prvotních odhadech obsahu cukru v některých potravinách jsme naše hypotézy ověřovali prakticky – a výsledky nás všechny překvapily! Největší „wow“ moment přišel při zjištění, kolik cukru se ukrývá v tak oblíbených produktech, jako jsou Nutella a Mirinda. Když jsme si obsah cukru názorně ukázali v mističce, byli jsme ohromeni – mistička cukru byla téměř plná!

Tyto aktivity žákům ukázaly, jak důležité je číst obaly potravin a přemýšlet o tom, co jíme. Situace, které jsme spolu hráli, zase vedly k zamyšlení nad tím, jaká rozhodnutí mohou ovlivnit jejich zdraví. Celá lekce byla plná zábavy, objevování a nových poznatků, které si děti odnesly i do každodenního života.

Zdravý životní styl není jen o pravidlech, ale také o dovednosti přemýšlet a rozhodovat se správně – a na to jsme dnes společně udělali první velké kroky!

Poslední únorový týden byl ve třídě Želviček plný radosti, tvořivosti, zábavných her a samozřejmě dobrého jídla. Celý týden se nesl v duchu tradičního masopustu, a tak si děti vyzkoušely různé aktivity spojené s tímto veselým svátkem.

Pondělí odstartovalo ve znamení pečení – děti se podílely na přípravě tradičních masopustních vdolečků. Nadýchané dobroty se jim povedly na jedničku a s chutí si na nich pochutnaly nejen děti, ale i učitelé. Velké poděkování patří našim skvělým kuchařkám, které se postaraly o jejich upečení.

Úterní den se nesl v duchu spolupráce a kreativity. Děti si ve skupinkách vyráběly své vlastní „koláče“ z různých materiálů. Výsledky byly tak realistické, že se nám doslova sbíhaly sliny!

Ve středu vypuklo pravé masopustní veselí. Společně se třídou Včeliček jsme se převlékli do pestrých kostýmů a vyrazili do ulic na masopustní průvod. V doprovodu hudby, tamburín, kastanět, zvonečků a dalších rytmických nástrojů jsme roztančili celou obec a šířili veselou atmosféru.

Čtvrtek se nesl v duchu tradičních masopustních pochoutek – děti si vyráběly jitrnice! I když byly jen z papíru a jiných materiálů, vypadaly tak lákavě, že by se do nich nejraději hned zakously.

Celý týden jsme zakončili pátečním karnevalem v tělocvičně. Skvělou zábavu nám připravila „Pája“, která nás provedla programem plným her, tance a smíchu. Obě třídy si dopoledne užily na maximum a děti odcházely domů nadšené a plné krásných zážitků.

Masopustní týden byl pro Želvičky nejen zábavným zpestřením, ale také skvělou příležitostí, jak se dozvědět více o tradicích a užít si čas s kamarády. Už teď se těšíme na další společné dobrodružství!

Velmi pěkné bylo sledovat žáky naší školy, jak se učí v centrech aktivit. Připravili jsme pro ně čtyři centra, ve kterých mohli objevovat způsoby poskytování první pomoci.

Prostřednictvím čtení textu, sledování věku přiměřeného videa a především praktického nácviku si žáci osvojili několik základních dovedností, jak pomoci kamarádovi v nouzi. Zjistili, že práce s obvazem, způsoby, jak zavolat pomoc, poskytnout postiženému stabilizovanou polohu či dokonce resuscitovat, jsou skutečně náročné a vyžadují důkladnou přípravu.

S velkým nasazením a společnými silami však všechny úkoly zvládli. Tato zkušenost pro ně byla nejen poučná, ale také velmi užitečná do budoucna. Jsme hrdí na naše žáky a věříme, že získané znalosti a dovednosti jim pomohou v případě potřeby zachovat klid a poskytnout potřebnou pomoc.